Page 91 - پیش نویس چکیده مطالعات آمایش استان
P. 91

‫مهندسین مشاور شرقآیند‬  ‫سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ایلام‬

                                                            ‫‪ -6-5‬طراحی الگوی کلان شبکهها و کریدورهای ارتباطی (ملی و استانی)‬
‫در توسعه شبکه زیربنایی ارتباطی استان ایلام دو رویکرد اصلی وجود دارد که عبارتند از توسعه شبکه ارتباطی درون استانی و تقویت نقش منطقهای‬
  ‫است که در صورت توسعه متناسب زیرساختهای استان میتواند منجر به ارتقای نقش مؤثر و غیر قابل انکار استان ایلام در ارتباطات بین ایران و‬
  ‫پیادهسازی صحیح این دو رویکرد بسیار مؤثر است تقویت قابلیت ترکیب انواع مختلف حمل و نقل در استان است که از طریق توسعه کیفی شبکه‬
‫شده تا امکان تغییر نوع حمل و نقل در نقاط مختلف و راهبردی شبکه ارتباطی بین شکبه جادهای‪ ،‬ریلی و هوایی ایجاد شود‪ .‬بنابراین‪ ،‬بر اساس اهداف‬
 ‫دارد‪ ،‬محورهای ارتباطی در دو سطح مورد توجه قرار میگیرند‪ .‬در سطح نخست‪ ،‬توسعه ارتباطات فرامنطقهای با تأکید بر دسترسی به شبکههای بی‬
 ‫نظر است‪ .‬همانطور که به طور مکرر بیان شده است وجود پیوندگاه مرز رسمی مهران در غرب استان با کشور عراق یکی از کانونهایی است که کری‬
‫تقویت شده و نقشی فرامنطقهای را بر عهده خواهد گرفت‪ .‬در کنار این محور‪ ،‬در درجه دوم محور کرمانشاه به ایوان و ایلام نیز به کریدور فوق کمک خ‬
  ‫از سمت شرقی نیز ارتباطات از سمت درهشهر به ایلام و مناطق میانی استان تقویت میشود‪ .‬همچنین در کنار این پیوندها احداث راهآهن کرمانشاه‬

‫شکل ‪ -7‬الگوی کلان ارتباط‬

‫در ساختار درونی نیز علاوه بر تقویت محورهای ایلام ‪ -‬بدره ‪ -‬درهشهر و مهران‪ -‬دهلران محورهای میانی به ویژه محورهایی که پیوندهای شرقی –‬
‫و مهران اشاره کرد (شکل ‪ .)8‬در کلیت این ساختار ارتباطی موجب شکلگیری پیوندهای قوی بین سکونتگاههای میانی و کاهش نیاز به مرکز استا‬

                                                                                                                      ‫افزایش میدهد‪.‬‬

‫صفحه ‪74‬‬                ‫برنامه آمایش استان ایلام ـ خلاصه مطالعات‬
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96