Page 26 - پیش نویس چکیده مطالعات آمایش استان
P. 26

‫مهندسین مشاور شرقآیند‬                                    ‫سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ایلام‬

                       ‫شکل ‪ -4‬مراحل تعیین اهداف بنیادین‬

‫با عنایت به فرایند تعریف شده در شناسایی اهداف بنیادین‪ ،‬اهداف شناسایی شده از یک سو مورد تأکید اسناد فرادست‬
‫و برنامههای مختلف بوده و از سوی دیگر از نیازهای ویژه بستراستان ایلام – موقعیت ویژه و منحصر به فرد طبیعی‪ ،‬اجتماعی‪-‬‬
‫فرهنگی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬سیاسی‪-‬اداری‪ ،‬و کالبدی‪-‬فضایی این استان‪ -‬برآمده است و با هویت فضایی و عملکردی این استان‬
‫متناسب و همسو بوده است‪ .‬باید یادآور شد که مفهوم اهداف بنیادین با توجه به جایگاه آن در شرح خدمات به معنای اهداف‬
‫کلان کلی است‪ .‬به عبارتی دیگر‪ ،‬اهداف بنیادین مجموعهای از آمال و آرزوهاست که دورتر و از نظر عملیاتی محالتر از اهداف‬
‫اجرایی است‪ .‬در این ارتباط باید گفت تمامی اهداف در یک سطح از اهمیت و کلاننگری قرار ندارند در نتیجه لازم است تا‬
‫پس از شناسایی مجموعه اهداف سطوح مختلف و سلسلهمراتب اهداف شناسایی شوند‪ .‬به طور کلی در هر تصمیمی دو نوع‬
‫هدف (اهداف بنیادین و اهداف مقطعی) وجود دارد که درک تمایز در بین آنها بسیار حیاتی است‪ .‬هر هدف بنیادی دلیلی‬
‫اساسی را برای توجه به موقعیت تصمیم مشخص میکند‪ ،‬در حالیکه یک هدف مقطعی تنها به دلیل تاثیرات آن بر میزان‬
‫تحقق سایر اهداف (بنیادیتر) در زمینه تصمیم اهمیت مییابد‪ .‬به بیان دیگر‪ ،‬اهداف مقطعی تنها به این دلیل مهماند که‬

                        ‫ابزاری برای تحقق اهداف بنیادی هستند‪ .‬در حالی که اهداف بنیادی به خودی خود مهم هستند‪.‬‬
‫در نتیجه برای اطمینان از مناسب بودن مجموعه اهداف بنیادی براییک زمینه تصمیم خاص باید برخی ویژگیهای‬
‫مطلوب فهرست اهداف بنیادی به دقت چک شود‪ .‬اهداف بنیادی باید دارای ویژگیهایی باشند که با کاهش دامنه شمول‬
‫اهداف استرتژیک‪ ،‬آنها را مناسب زمینه تصمیم سازند‪ .‬چنین کاری از طریق کنترل پیامدها به انجام میرسد‪ .‬اگر قرار است‬
‫هدفی را بنیادی تلقی کنیم‪ ،‬باید همه گزینههایی که تاثیر چشمگیری بر تحقق اهداف دارند‪ ،‬در زمینه تصمیم موجود باشند‪.‬‬

‫صفحه ‪24‬‬                                                  ‫برنامه آمایش استان ایلام ـ خلاصه مطالعات‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31